2017. dec 07.

A Jobbik, mint politikai marketing

írta: Szememapalyan
A Jobbik, mint politikai marketing

A Jobbik érdekes evolúción ment át. 2006-ot követően a legerősebb internetes propaganda az ő kezükben volt: a Youtube dögledezett azoktól a videóktól, melyeken a párt szimpatizánsait vegzálták a rendőrök, állami szervek, liberálisok és kormánypártiak. Ez volt az az időszak, ahol a kiskorúak nagyon nagy hányada döntötte el, hogy amint szavazati jogot kap a nagykorúságba lépve, első dolga lesz leadni a Jobbikra a szavazatát. Az áldozati propaganda hatásos volt, a Jobbik pedig annyira radikális volt, hogy simán maga köré szervezett félkatonai, militáns szervezeteket is. 

Azonban ahogy ezek a kiskorúak is elkezdek szocializálódni a Kuruc.info-n kívül, úgy a szélsőséges nézeteik szép lassan behúzódtak egy konzervatív libertariánus irányzatba. Legalább is jó esetben. A Jobbik pedig ugyanezzel változott, gyakorlatilag az az élmény, hogy a kisgyerek felnőtt és rájött, hogy amit eddig hitt a világról, az nem teljesen úgy van. Viszont egy ekkora párt esetében ezt így kijelenteni naivság. 

Miközben a Fidesz vígan lopta ki a szélsőséges szavazókat a Jobbik alól, úgy a Jobbik megcélozta a régi baloldali, illetve a kiábrándult Fideszes szavazókat. Ehhez azonban el kellett hagyni a radikális hullámot, mellőzni kellett a Magyar Gárdát és a Betyársereget, nem lehetett botrányokat kavarni tüntetéseken. Ezt az űrt a Fidesz szépen kitöltötte, a Jobbik pedig egy mérsékelt, középre haladó párttá vált. Vona Gábor nem hajlandó nekimenni a kormányon kívül semminek, ugyanis az szavazatvesztéssel járhat. A dolog pedig sikeres, ugyanis Botka László kiesésével és az MSZP meggyengülésével határozottan előreléptek a legerősebb ellenzéki párttá.

Az embereknek pedig a klasszikus választás jutott. A nagyobb baj, vagy a kisebb baj? A kormány hatalmas korrupciója annyira visszataszító, hogy a bizonytalan szavazó el is felejti a Jobbik előző évtizedét. Vona Gábor pedig alkalmasan tetszeleg a mérsékeltség köntösében, miközben az ideológiai fanatistái sorra bontják fel vele a szövetséget. Az azért világosan látszik, hogy az elvek átváltoztak ideológiai harcokká, az ország jobbá tételét pedig mindenki a saját nézeteinek a sávjai között hajlandó elfogadni. Most pedig el kell döntenünk, hogy a Jobbik az poltikai marketinget folytat-e: oda hajlik, ahol nagyobb a befogadóközönség, vagy valóban arról van szó, hogy Vona Gábor felnőtt a serdülő politikai nézeteiből.

Szólj hozzá

marketing radikális elvek Jobbik ellenzéktelenség